You are here!!


A kókusz

A kókuszdió szó hallatán sokaknak az egzotikus, kókuszpálmák övezte és napégette fehér homokos tengerpartok jutnak eszébe.

Mi az a granola? 

 

Reggeliző pehelyként vagy snack-szeletként találkozhatunk vele a boltok polcain, általában zabot, olajos magvakat, aszalt gyümölcsöket és cukrot tartalmaz, és sült müzlinek is nevezik. Előállítása során a száraz összetevőket (pl. zabpelyhet, olajos magvakat) összekeverik, majd kötőanyagot adnak hozzá, ami a legtöbb esetben mézet, vizet és/vagy olajat tartalmaz, majd 150-220°C hőmérsékleten megsütik, így egy ropogós, könnyen törhető terméket kapnak. Az édes ízt és az aranysárga színt számos termék a méznek köszönheti, ami miatt – valamint tápanyagokban gazdag összetevőinek köszönhetően – különösen népszerű az egészséges életmód és a finom harapnivalók hívei között. (1, 2)

 

A házi és a bolti granola tápértéke 

 

Némi teljes értékű, egészséges zabpehelyből, valamint egy kis mazsolából, napraforgómagból, mandulából, búzacsírából, mézből, kókusz- és repceolajból ízletes és értékes táplálékot varázsolhatunk.  Fél bögre (61 g) házi készítésű granola átlagosan 298 kilokalóriát, 8 g fehérjét, 33 g szénhidrátot, 15 g zsírt és 5 g rostot tartalmaz. A felnőttek napi ásványianyagszükségletéből a magnézium 27%-át, a kálium 16%-át, a cink 25%-át, a réz 30%-át, a mangán 120%-át, a szelénnek pedig a 28%-át fedezi. A vitaminok közül niacinban, valamint E- és B-vitaminokban gazdag. A fentieken túl egyszeresen (olajsav) és többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaz. A házi készítésű granola fogyasztása révén omega-3 zsírsavakhoz, köztük alfa-linolénsavhoz jutunk, melyből napi 2 g fogyasztása hozzájárul a vér normál koleszterinszintjének fenntartásához. Ez a tápanyag esszenciális, mivel a szervezet önmagától nem tudja előállítani, ezért táplálkozás útján kell biztosítanunk. (3, 4,5)

A boltban kapható granola reggeliző pelyhek hozzáadott cukrot tartalmaznak, így energiaértékük 10 dkg-ban ízesítéstől függően (pl. csokoládés, gyümölcsös, mogyorós) 410-472 kilokalória, szénhidráttartalmuk 62-71 g, amelyből 18-26 grammot tesznek ki a különböző cukrok (ez a mennyiség 6-9 db kockacukornak felel meg). (6)

A teljes értékű zabpehely béta-glükán nevű, vízben oldódó rostot tartalmaz, ami szintén hozzájárul a vér normál koleszterinszintjének fenntartásához, illetve az adott étkezést követő vércukorszint-emelkedés csökkentéséhez. Az előbbi kedvező hatás eléréséhez az étkezés részeként fogyasztva körülbelül 3 g, míg az utóbbihoz legalább 4g béta-glükán napi bevitele javasolt. (7)

 
 
A granola fogyasztása és története 
 
A granola fogyasztása feltörekvőben van, mivel egyre többen keresik az alacsony zsírtartalommal rendelkező, de tápanyagokban gazdag, természetes összetevőket tartalmazó gabonapelyheket. Tökéletes reggelire tejjel, joghurttal vagy gyümölcslével, kisétkezésekre (tízóraira, uzsonnára) pedig gabonaszeletet készíthetünk, de akár egy desszert összetevője is lehet (pl. gyümölcsös parfé, sütés nélküli keksz, sajttorta, joghurtos pite, ropogós csokis trüffel, stb). (8)
A története az 1800-as évekre nyúlik vissza, amikor az amerikai Dr. James C. Jackson kifejlesztette elődjét, a „granulát”. Graham lisztből sütött tésztát, összetörte és újból megsütötte. Nem sokkal később Dr. John Harvey Kellogg búzalisztből, teljes értékűegészséges zabpehelyből és kukoricalisztből készített termékét ugyancsak granulának nevezte, amiért beperelték, így az „u” betűt „o” -ra cserélte és azóta a neve granola maradt, amely az 1960-as évek hippi mozgalmának népszerű eledele volt. (9,10)
 
Szintén érdekelhet